Kunnen wij u helpen?
terug naar overzicht

Bewoner Ton gaat na onderhoud voor een nieuwe start

Dinsdag 21 juli 2020

Nooit had Ton van der Wensch kunnen denken dat het groot onderhoud aan zijn woning zoveel verandering teweeg zou brengen in zijn leven. Toch is dat precies wat er gebeurde. Zelf noemt hij de renovatie ‘zijn redding’.

‘Dit huis is eindelijk, na vijftien jaar, een écht thuis voor me geworden’

“Vijftien jaar woon ik al in de St. Willibrordstraat in Boxtel”, vertelt Ton. “Maar de laatste jaren was ik er bijna nooit. Ik heb een latrelatie en was vooral bij mijn vriendin in Rosmalen. Ik ging alleen nog naar Boxtel om mijn hond Spike en mijn twee katten te voeren.” Het huis vervuilde sterk en wonen deed Ton er liever niet.

Ik wilde een nieuwe start maken, maar daar had ik wel hulp bij nodig 

“Toen het groot onderhoud werd aangekondigd, kwam projectconsulent Krien van Splunder hier over de vloer voor wat uitleg. Hij zag natuurlijk meteen hoe mijn huis eraan toe was. Dat was heel confronterend. Ik heb toen gezegd: ‘Ik wil een nieuwe start maken. Maar ik heb daar wel hulp bij nodig’.” Krien ondernam direct actie. Hij regelde containers voor Ton’s spullen en zorgde ervoor dat Ton, op eigen verzoek, op een goede manier afstand kon doen van zijn katten. Ook bracht hij hem in contact met een maatschappelijk werker. “Daar heb ik hele goede gesprekken mee gevoerd om mijn leven weer op de rit te krijgen.”

Ik zie mijn kleinzoontje nu ook vaker

Voordat bouwbedrijf Hendriks Coppelmans aan de slag kon in zijn woning, haalde Ton zelf alles leeg. “Ik kieperde zo mijn stoelen, tafel en kasten over het balkon, de containers in”, weet hij nog. Daarna renoveerde het bedrijf de woning volgens plan. “Een nieuwe vloer, getexte wanden, dubbel glas in de kozijnen… Het werd weer helemaal fris en mooi. Eigenlijk is die renovatie mijn redding geweest.” Samen met zijn dochter en vriendin kocht hij vervolgens nieuwe meubeltjes, gordijnen en planten. “Ik had een minimaal budget, maar ik heb er het maximale uitgehaald”, zegt hij trots. Inmiddels woont hij in zijn vernieuwde woning, mét zijn nieuwe spullen. Ook hond Spike is er nog bij, want die heeft hij gehouden. “In februari was ik jarig. Voor het eerst in jaren zat het huis vol met visite. Wie had dat kunnen denken? En wat ik nog mooier vind: ik zie mijn kleinzoontje veel vaker nu het hier weer schoon is.”

Het is nu echt mijn thuis

Ton heeft zich voorgenomen zijn huis nooit meer te verwaarlozen. “Ik houd het hier nu echt schoon en opgeruimd. Mijn dochter zegt vaak: ‘Pap, zo kennen wij jou niet’. Ook anderen maken complimentjes over hoe mooi het is geworden. Dat doet goed hoor. Ik heb een nieuwe start gemaakt. Dit huis is eindelijk, na vijftien jaar, een écht thuis voor me geworden.”

Dit artikel verscheen eerder in ons huurdersmagazine JOOST, uitgave juli 2020.

Bekijk hieronder de online versie via Issuu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties

    Reparatieverzoek

    Reparatieverzoek

    Is er iets kapot in uw woning? Kijk hier voor wat u waar kunt melden.

    Of bel 088 008 14 00 of stuur een e-mail naar reparatieverzoek@wonenbijJOOST.nl.

    Privacy-instellingen

    Wij optimaliseren graag onze website, daarom maken wij gebruik van cookies. Wijzig uw voorkeuren of bekijk ons privacybeleid.

    Privacybeleid | Sluiten
    Instellingen