terug naar overzicht

Dit jaar geen huurverhoging

Donderdag 15 april 2021

Goed nieuws voor alle huurders. Zij krijgen dit jaar geen huurverhoging.

Vanwege corona zijn veel mensen in financiële problemen gekomen. Daarom heeft de overheid besloten om voor 2021 geen jaarlijkse huurverhoging door te voeren. Iedereen wordt hierover in april nog persoonlijk geïnformeerd.

Een kleine groep huurders krijgt zelfs huurverlaging

Een kleine groep huurders ontvangt dit jaar zelfs een huurverlaging op basis van de Wet Eenmalige Huurverlaging Huurders met een Lager Inkomen. Dit zijn huishoudens met een lager inkomen en een relatief hoge huur. Deze huurders hebben al persoonlijk bericht ontvangen.

Welke huurders krijgen een huurverlaging?

In 2021 geldt de Wet Eenmalige Huurverlaging Huurders met een Lager Inkomen. Dit betekent dat huishoudens met een lager inkomen en een relatief hoge huur in aanmerking komen voor een eenmalige huurverlaging. Deze wet geldt alleen voor sociale huurwoningen en voor bepaalde inkomensgroepen. In bijgevoegd schema kunt u zien wie een eenmalige huurverlaging krijgt.

De inkomensgegevens hebben wij van de Belastingdienst ontvangen. Dit zijn cijfers van inkomens over 2019. Huurders die in aanmerking komen voor huurverlaging, hebben van ons inmiddels een persoonlijke brief ontvangen.

Heeft u de afgelopen 6 maanden een daling in uw inkomen gehad?

Bent u vanwege de crisis uw baan kwijtgeraakt of heeft u als ZZP’er minder omzet? En heeft u daardoor tenminste de afgelopen 6 maanden minder inkomsten gehad? Dan komt u wellicht ook in aanmerking voor huurverlaging. U komt alleen in aanmerking als u een sociale huurwoning huurt met een huurprijs hoger dan € 633,25. Dat is de kale huurprijs, dus zonder servicekosten.

Komt u niet in aanmerking voor eenmalige huurverlaging, maar verwacht u dit jaar wel in betalingsproblemen te gaan komen? Neem dan zeker ook contact met ons op. We gaan samen met u kijken hoe we u door deze moeilijke periode kunnen helpen. Dit is maatwerk.

Hoe kunt u een verzoek tot huurverlaging indienen?

Wanneer u een verzoek tot huurverlaging wilt indienen, hebben wij de volgende gegevens van u nodig:

  • Een brief met daarin het verzoek tot huurverlaging. U kunt hiervoor de voorbeeldbrief van JOOST gebruiken. 
  • Heeft u een (vast) dienstverband of een uitkering? Dan dient u salarisstroken en/of uitkeringsspecificaties over de afgelopen 6 maanden in te sturen.
    Let op: dit geldt voor alle bewoners, behalve inwonende kinderen tot 27 jaar.
  • Bent u werkzaam als zzp’er? Dan hebben wij een verklaring van de boekhouder nodig, waarin het inkomen van de afgelopen 6 maanden is aangegeven. Dit wordt onderbouwd/aannemelijk gemaakt met beschikbare documenten zoals recente BTW-aangiften.
  • Ook dient u een zelf opgestelde verklaring in te dienen over de actuele samenstelling van het huishouden op de datum van het verzoek. Dit formulier staat in de bijlage bij de bovengenoemde voorbeeldbrief.
    Hierin staat de volgende informatie:
    – totaal aantal personen;
    – aantal inwonende kinderen;
    – leeftijden van die kinderen.

Op basis van de aangeleverde gegevens wordt dan uw inkomen van de afgelopen 6 maanden vastgesteld. Dit inkomen wordt vervolgens maal twee gedaan om het jaarinkomen te bepalen. Op basis van dit jaarinkomen wordt bepaald of u voor huurverlaging in aanmerking komt.

Verzoek tot huurverlaging kunt u indienen tot uiterlijk 31 december 2021

U kunt een verzoek tot huurverlaging indienen tot uiterlijk 31 december 2021. Zodra wij alle informatie hebben ontvangen, ontvangt u van ons binnen drie weken een reactie of u voor huurverlaging in aanmerking komt. U kunt deze aanvraag schriftelijk indienen. Of gebruik onderstaand aanvraagformulier.

Meer informatie via de Rijksoverheid

Meer informatie vind je ook op de website van de Rijksoverheid: ‘Val ik onder de speciale regeling voor huurverlaging in 2021?’ En op de pagina: ‘Kan ik huurverlaging aanvragen?’










    Wij hebben de volgende gegevens van u nodig:

    . U kunt hiervoor de voorbeeldbrief van JOOST gebruiken: Voorbeeldbrief

    Ook dient u een zelf opgestelde verklaring in te dienen over de actuele samenstelling van uw huishouden op de datum van het verzoek. Dit formulier vindt u in de bijlage bij de voorbeeldbrief.

    Hierin vermeldt u de volgende gegevens:
    - totaal aantal personen;
    - aantal inwonende kinderen;
    - leeftijden van die kinderen.

    Heeft u een (vast) dienstverband of een uitkering? Dan dient u .
    Let op: dit geldt voor alle bewoners, behalve inwonende kinderen tot 27 jaar.

    Bent u werkzaam als zzp’er? Dan hebben wij een verklaring van de boekhouder nodig, met hierin uw inkomen van de afgelopen 6 maanden. Dit moet worden onderbouwd met beschikbare documenten zoals recente BTW-aangiften.

    Heeft uw partner geen inkomen? Lever dan de meest actuele versie van de IB-verklaring aan.

    Op basis van de aangeleverde gegevens wordt dan uw inkomen van de afgelopen 6 maanden vastgesteld. Dit inkomen wordt vervolgens maal twee gedaan om het jaarinkomen te bepalen. Op basis van dit jaarinkomen wordt bepaald of u voor huurverlaging in aanmerking komt.

    Bekijk hier  onder een overzicht met antwoorden op veelgestelde vragen rondom de huurverhoging:

     

    Veelgestelde vragen over huurverlaging

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Reacties