Hoe kan ik een verzoek tot huurverlaging aanvragen?
Om te kunnen bepalen of u voor huurverlaging in aanmerking komt, hebben wij uw inkomensgegevens ontvangen van de Belastingdienst. Het kan zijn dat de Belastingdienst niet over de juiste gegevens beschikt. Of dat uw inkomen is gedaald. In beide gevallen komt u wellicht alsnog in aanmerking voor huurverlaging. Met behulp van onderstaand schema kunt u dit zelf beoordelen.
Als u denkt voor huurverlaging in aanmerking te komen, dan kunt hiervoor zelf een verzoek bij ons indienen. Bij de bepaling van uw inkomen moet u uitgaan van uw inkomsten in de afgelopen zes maanden. Deze moet u vervolgens maal twee doen.
Wanneer u een verzoek tot huurverlaging wilt indienen, hebben wij de volgende gegevens van u nodig:
- Een brief met daarin het verzoek tot huurverlaging. U kunt hiervoor de voorbeeldbrief van JOOST gebruiken.
- Heeft u een (vast) dienstverband of een uitkering? Dan dient u salarisstroken en/of uitkeringsspecificaties over de afgelopen 6 maanden in te sturen.
Let op: dit geldt voor alle bewoners, behalve inwonende kinderen tot 27 jaar. - Bent u werkzaam als zzp’er? Dan hebben wij een verklaring van de boekhouder nodig, met daarin uw inkomen van de afgelopen 6 maanden. Dit moet worden onderbouwd met beschikbare documenten zoals recente BTW-aangiften.
- Ook dient u een zelf opgestelde verklaring in te dienen over de actuele samenstelling van uw huishouden op de datum van het verzoek. Dit formulier vindt in de bijlage bij de voorbeeldbrief.
Hierin vermeldt u de volgende informatie:
– totaal aantal personen;
– aantal inwonende kinderen;
– leeftijden van die kinderen.
U kunt een verzoek tot huurverlaging indienen via de post. Maar ook heel eenvoudig indienen via het formulier hieronder. Indienen kan tot uiterlijk 31 december 2021. Zodra wij alle informatie hebben ontvangen, ontvangt u van ons binnen drie weken een reactie of u voor huurverlaging in aanmerking komt.