terug naar overzicht

Huurster en fotomodel Diny van Geffen: wereldberoemd in Rosmalen

Maandag 30 december 2019

Bij een nieuwe organisatie hoort natuurlijk ook een nieuwe huisstijl én nieuwe fotografie. Afgelopen jaar deden we daarom een oproep aan onze huurders wie het leuk vond om mee te werken aan onze nieuwe fotografie. We kregen hierop ontzettend veel leuke reacties. Ook Diny van Geffen uit Rosmalen meldde zich. Zij ging samen met enkele medebewoners op de foto. “Ik sta samen met mijn ‘collega-modellen’ in JOOST-folders, op JOOST-auto’s en de website van JOOST. En een kennis van me herkende me op een poster in een bushokje hier vlakbij. Ik ben gaan kijken en potdikkie, daar hingen we”, lacht ze.

Fotobijschrift: Diny van Geffen in actie tijdens een spelletje jeu-de-boules dat werd vastgelegd tijdens een fotoshoot voor de nieuwe huisstijl van JOOST. Verder op de foto v.l.n.r. Theo van der Wijst, Ria Baars, Diny, Dini Verhoeven en Ria de Kort.

Ik wilde graag kleiner gaan wonen
Diny verhuisde in 2010 naar haar appartement in het Rosmalense seniorencomplex, samen met haar man die al gepensioneerd was. “We kwamen uit Den Bosch en wilden iets kleiner wonen. Liefst in een appartement met de winkels dichtbij. Zo kunnen we ook in de toekomst zo onafhankelijk mogelijk blijven. Mijn man was in die tijd ernstig ziek, ikzelf werkte nog. Vrij snel na de verhuizing ben ik gestopt met werken om mijn man te verzorgen.” In 2014 overleed hij. Sindsdien woont Diny alleen in haar appartement.

Sociale binding heel belangrijk
Stilzitten doet Diny niet. Ze is vrijwilligster in de kerk en voorzitster van de bewonerscommissie van haar wooncomplex. “Toen ze me daar tien jaar geleden voor vroegen, heb ik ‘ja’ gezegd, omdat ik die sociale binding belangrijk vind. Bovendien blijf ik graag actief. Toen ik nog werkte, zat ik vast aan dienstroosters. Dat wil ik niet meer. Vrijwilligerswerk is voor mij echt een uitkomst. Ik heb de vrijheid om ‘nee’ te zeggen als het een keer niet uitkomt.”

Oogje in het zeil houden
Toch zegt ze niet vaak ‘nee’. Zo worden nieuwe bewoners in het wooncomplex onder aanvoering van Diny en haar collega-commissieleden standaard welkom geheten. Zieke buren kunnen rekenen op een bloemetje en mensen mogen altijd bij Diny aankloppen met een vraag. “Tegenwoordig wonen kinderen niet meer om de hoek. Dan is het fijn dat er anderen in de buurt zijn die in actie kunnen komen als er iets moet worden geregeld. Of die een oogje in het zeil houden en af en toe eens langs gaan.”

Het komt vanzelf goed
Wanneer het over woonzaken gaat, of over ruimtes in het gebouw, heeft Diny contact met de medewerkers van JOOST. “Soms persoonlijk, soms via e-mail en internet. Ik kan goed uit de voeten met de computer, dus contact is zo gelegd.” De communicatie met JOOST verloopt naar volle tevredenheid. “Vlot, snel en goed”, vat ze samen. “Toch proberen we veel zaken zelf op te lossen. Kleine irritaties bijvoorbeeld. Mijn nuchtere inslag helpt daar wel een beetje bij. Ik vind namelijk: sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn. Het heeft geen zin om je overal druk over te maken. We wonen hier met allemaal verschillende mensen bij elkaar. Als we ons allemaal een beetje aan elkaar aanpassen, komen veel dingen vanzelf goed.”

Dit artikel verscheen eerder in ons huurdersmagazine JOOST:

Nieuwe uitgave huurdersmagazine JOOST

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties