Kunnen wij u helpen?

Huuropbouw

Elke huurwoning krijgt punten voor bijvoorbeeld de grootte, de ligging en het aantal slaapkamers. Hoe meer punten, hoe hoger de huur. Het aantal punten van de woning is gelijk aan een huurbedrag. De huur van de woning mag nooit hoger zijn dan dit bedrag. Dit noemen we het woningwaarderingssysteem. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken ontwikkelde dit woningwaarderingssyteem. Voor een aantal woningen hanteert JOOST een lager huurbedrag dan dat wij wettelijk aan huur mogen vragen. Hierdoor houden wij de woningen betaalbaar en komt de woning in aanmerking voor huurtoeslag.

In de Huurkrant leest u alles over het woningwaarderingsstysteem. U kunt de Huurkrant ophalen op ons kantoor.

Bruto huur

Uw huur bestaat uit twee delen:
–       de kale huur (of netto huur) en
–       de extra kosten.

U betaalt kale huur voor het gebruik van uw woning. De extra kosten zijn bijvoorbeeld servicekosten. De kale huur en de extra kosten vormen samen de bruto huur.

Servicekosten

Servicekosten zijn kosten die JOOST maakt voor de bewoners. Bijvoorbeeld:

  • de schoonmaak en verlichting van de algemene ruimten in appartementengebouwen,
  • het stroomverbruik van de liften,
  • het tuinonderhoud.

Extra kosten betaalt u per maand samen met uw huur. Aan het eind van het jaar kijken wij wat de echte kosten waren. Soms krijgt u iets terug en soms moet u iets bijbetalen.

Huurovereenkomst

In uw huurovereenkomst staan de kale huur en de eventuele extra kosten.

Huuraanpassing als woning naar nieuwe huurder gaat

Als wij nieuwe huurders verwelkomen in een woning, wordt de huurprijs aangepast naar de huidige marktprijzen. Dit heet ‘huurharmonisatie’. Huurharmonisatie geldt óók bij woningruil. Door huurharmonisatie kan het zijn dat u niet dezelfde huurprijs betaalt als uw buurman. Komt een woning leeg en gaan wij deze aanbieden aan nieuwe huurders? Dan kan de huurprijs omhoog óf omlaag gaan. Dat hangt af van ons huurbeleid op dat moment. Daarmee wordt bepaald met hoeveel procenten de huurprijs wordt aangepast.

Reparatieverzoek

Reparatieverzoek

Is er iets kapot in uw woning? Kijk hier voor wat u waar kunt melden.

Of bel 088 008 14 00 of stuur een e-mail naar reparatieverzoek@wonenbijJOOST.nl.

Privacy-instellingen

Wij optimaliseren graag onze website, daarom maken wij gebruik van cookies. Wijzig uw voorkeuren of bekijk ons privacybeleid.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen