Jaarverslag 2019: “Het verhaal achter de cijfers”

Vrijdag 10 april 2020

Het jaarverslag 2019 van JOOST is donderdag 9 april officieel door onze Raad van Commissarissen goedgekeurd. Business controller Lieke Kuijpers, verantwoordelijk voor de jaarrekening, vertelt waar haar focus lag bij de totstandkoming: “Het verhaal achter de cijfers.”

We doen het anders

“Controlling gaat over cijfers, managementrapportages, verantwoorden en begroten. Dit heeft elke organisatie nodig om te weten of geld nuttig en verantwoord wordt besteed en hoeveel er te investeren valt. Bij JOOST is dat niet anders… maar we dóen het wel anders.”

JOOST_Lieke_Kuijpers_2412_AS

Cijfers zijn de basis om te doen wat we beloven

“Het afgelopen jaar is het control team uitgebreid naar 3 vrouw 😉 sterk. We voegden de jaarrekening 2018 van de twee JOOST-voorgangers samen om tot de jaarrekening 2019 te komen. Ook vernieuwden we onze interne rapportages en is er meer aandacht voor het verhaal achter de cijfers. Allemaal om ‘in control’ te zijn. Want zonder ‘control’ kun je geen beslissingen nemen. Deze cijfers zijn de basis om vóór de schermen te kunnen doen wat we beloven: investeren in service, maatwerk, duurzaamheid, onderhoud en nieuwbouw.”

Van taaie stof naar heldere verhalen

“Daarom veranderden we die financiële kant van ‘taaie stof’ in ‘heldere verhalen’. Onze Begroting 2020-2024 is daarvan een voorbeeld, net zoals het Jaarverslag 2019. Hierin zetten onze teams en afdelingen zelf uiteen wat ze hebben bereikt of nog willen bereiken. Waardevol: zo komen er ook zaken aan bod die je niet direct in de cijfers terugziet, maar die wel van invloed zijn op hoe je als organisatie draait. Denk aan leefbaarheid of aan het huisvesten van bijzondere doelgroepen.”

Het verhaal is leidend, de cijfers zijn ondersteunend: samen versterken ze elkaar

“Natuurlijk blijven die cijfers cruciaal. We moeten immers ‘gewoon’ verantwoording afleggen aan het Managementteam, de Raad van Commissarissen en de Autoriteit Woningcorporaties. We verpakken het nu alleen anders: het verhaal is leidend, de cijfers zijn ondersteunend en samen versterken ze elkaar.”

Benieuwd wat wij in 2019 allemaal hebben gedaan? Lees hier ons jaarverslag 2019: ‘Als een goede buurman, Thuis in de Meierij’.