Jaarverslag 2020: JOOST-Academie voor collectieve groei

Sinds eind 2020 hebben we bij JOOST een JOOST Academie. Onder die vlag besteden we aandacht aan onze waarden en het gedrag dat daar bij hoort, aan samenwerken en aan bewustwording. Karlijn Besters en Evelijn Wegink van HR vertellen in een interview in ons jaarverslag uitgebreid over deze manier van werken. “Doel is verbinding realiseren tussen collega’s, afdelingen en teams. Zodat we collectief groeien en effectief samenwerken om voor onze huurders een goede buurman te zijn.”

JOOST_Evelijn_Wegink_6185_AS
karlijn

Op de foto HR-medewerker Karlijn Besters (rechts) en HR-adviseur Evelijn Wegink.

Aandacht aan persoonlijke en teamontwikkeling

“Vanuit de JOOST Academie zetten we keuzes, dilemma’s en onzekerheden op de agenda, besteden we aandacht aan persoonlijke en teamontwikkeling en versterken we vakkennis en vaardigheden. Zo werken we aan onze JOOST-cultuur. Klinkt wellicht bekend en dat klopt: de JOOST Academie vloeit voort uit ons bedrijfscultuurprogramma De Bedoeling dat we als de ruggengraat van ons ‘zijn’ en ‘ons’ handelen beschouwen. Met de JOOST Academie geven we daar op een nieuwe manier concreet handen en voeten aan.”

Focus op effectief samenwerken

“De JOOST Academie staat nog in de kinderschoenen. Maar activiteiten vinden al plaats. Zo hielden we een medewerkersonderzoek en is ons MT gestart met het opstellen van persoonlijkheidsprofielen, zogenoemde Insights-profielen. Deze methode gaan we in de hele organisatie uitrollen omdat die helpt meer inzicht te krijgen in ons eigen gedrag en dat van collega’s. De Zwitserse psychiater Carl Jung beschreef het al: ‘diepgewortelde persoonlijke voorkeuren bepalen hoe iemand communiceert, handelt, situaties aanpakt of beoordeelt’. Voor JOOST zijn de profielen een mooi vertrekpunt voor effectieve samenwerking, omdat we elkaar beter zullen begrijpen. Dat we onderling verschillen, is niet erg. Sterker nog, de grote verscheidenheid aan mensen, kennis en kwaliteiten die we in huis hebben, is onmisbaar in de netwerkorganisatie die we willen zijn. Dankzij de focus op effectief samenwerken zullen we al die verschillende capaciteiten alleen maar beter kunnen benutten.”

Werken vanuit ons JOOST-

“Werken vanuit ons JOOST-dna doen we mét elkaar, met ruimte voor eigen regie en eigen keuzes. Initiatief tonen juichen we dan ook toe als we daar onze koers, onze missie en onze organisatie mee versterken. Want collectieve groei is óók een kwestie van collectieve verantwoordelijkheid.”