Jaarverslag 2020: Met onze wijkconsulenten de wijk in

Kennis maken met huurders of de contacten aanhalen is een belangrijk deel van het werk van onze wijkconsulenten. Tessa van Roosmalen is wijkconsulent voor Boxtel centrum en Breukelen. Zij vertelt in een interview in ons jaarverslag: “Verbinden met huurders begint bij zichtbaar zijn.”

Verbinden met huurders begint bij zichtbaar zijn

“Kennis maken met huurders doen we met JOOST on Tour de wijk in of vanuit één van onze Buurt Informatie Centra. In 2020 werd zelfs een 4e locatie geopend in Rosmalen. We hebben dus ook lokaal gezorgd dat we zichtbaar waren. Zelfs in coronatijd. En dat blijven we doen, want daar begint ‘verbinden’ mee.”

Lokale acties om vertrouwen te winnen en relaties op te bouwen

“De lokale acties vinden vooral plaats op wijk-, buurt- of straatniveau en bedenken we als wijkconsulenten zelf. Daarbij maken we gebruik van elkaars ervaring en kracht: de één hanteert vooral een sociale insteek, de ander is heel creatief of heeft juist veel oog voor de zakelijke kant van ‘wonen’. Door al die aspecten mee te nemen, vinden we steeds weer nieuwe manieren om in contact te komen met onze huurders. Om vertrouwen te winnen en relaties op te bouwen. Om mensen te stimuleren eventuele problemen zelf op te lossen, samen met buren of buurtgenoten. Want ook dat is ‘verbinden’.”

Regelmatig een rondje door de wijk voor laagdrempelig contact

“Een praktijkvoorbeeld: in Hintham lopen we sinds dit jaar – onaangekondigd – af en toe een rondje door de wijk. Maken dan een praatje, zodat er laagdrempelig contact tot stand komt. Dat doen we ’s avonds om ook mensen te treffen die overdag niet thuis zijn. Collega’s van welzijnswerk, politie, boa en gemeente lopen ook mee. Zo zien huurders meteen dat we als JOOST echt onderdeel zijn van een groter netwerk. We merken dat ze vaak verrast zijn als ze ons in hun buurt tegenkomen. Mensen vertellen dan als vanzelf over hun buurt, over wat er goed en minder goed gaat. Soms kunnen we een bepaalde situatie meteen aanpakken. Soms betekent zo’n bezoek het signaal voor vervolgacties, van ons of één van de netwerkpartners. Zichtbaar zijn loont. Dus dat blijven we doen.”