Jaarverslag 2020: We zitten op koers

Na anderhalf jaar JOOST stáán we er. Als financieel gezonde organisatie, als betrokken teams in de wijken, als goede buurman. Onze directeur-bestuurder Rob Dekker vertelt in ons Jaarverslag hoe we in 2020 presteerden. Het jaarverslag is donderdag 15 april door onze Raad van Commissarissen goedgekeurd.

Bekijk hier ons Jaaroverzicht 2020 in PDF.

Vol ambitie aan de slag

“Ons jaarverslag 2020 gaat over ons eerste volledige jaar. Want we zijn sinds 1 juli 2019 ‘in de lucht’. Wát voor een jaar is het geweest. Vol ambitie gingen we op 1 januari aan de slag, onder meer met ons splinternieuwe KlantContactCenter. De lessen die we hier leerden in efficiency, klantbediening en serviceverlening waren soms pittig. Maar ze legden ook helder bloot waar ruimte ligt voor verbetering; daar gaan we het komende jaar mee aan de slag. Januari 2020 was ook de maand waarin we de puntjes op de i zetten van ons Koersplan 2020-2024. In maart hielden we de feestelijke aftrap van het Koersplan in Perron 3, met circa 140 gasten. Het bleek meteen ons laatste feestje in groot gezelschap, want toen kwam het nieuwe coronavirus… “

Bewonderenswaardig hoe we zijn doorgegaan

“Corona heeft 2020 getekend. We werkten ineens vanuit huis, gebruikten keuken of huiskamer als werkplek. En wie schoolgaande kinderen heeft, moest er ook nog eens een klaslokaal van maken. Het is bewonderenswaardig hoe goed alle collega’s die vele bordjes tegelijk in de lucht wisten te houden. Op één van die bordjes lag JOOST. We zijn in 2020 – vanuit woonkamer en keuken – vast blijven houden aan ons Koersplan, al is lang niet alles doorgegaan zoals we voor ogen hadden. JOOST kreeg ook met het virus te maken. Een aantal collega’s zijn ziek (geweest). Sommigen zijn hersteld en weer (deels) aan het werk, anderen zitten nog middenin het revalidatietraject en kunnen onze beterschapswensen nog steeds goed gebruiken.“

Ondanks corona kregen we veel voor elkaar

“Zeker, corona heeft effect gehad op onze dienstverlening. Nog steeds. Maar van stilzitten was en is allerminst sprake. We kregen in 2020 veel voor elkaar voor onze huurders. Zo werkten we op verschillende manieren nog nauwer samen met de welzijnsorganisaties in ons werkgebied. En we hielden een grootschalige belactie onder honderden 75-plus-huurders. En we deelden bloemetjes uit aan mensen die wat extra’s voor hun buurtgenoten hadden gedaan. We pasten, samen met onze bouwpartners, werkprocessen aan zodat het geplande onderhoud en de energetische versnelling toch konden doorgaan. We waren ook druk met het voorbereiden van al onze bouwplannen voor 2021. En we investeerden in samenwerking met collega-corporaties, omdat je samen nu eenmaal méér weet dan alleen.”

We blijven die goede buurman die willen zijn

“Ik ben er trots op dat we onze dienstverlening in 2020 succesvol wisten voort te zetten. Dat is niet alleen mijn persoonlijke observatie, ook de Aedes Benchmark van afgelopen november laat zien dat we daarin geslaagd zijn. Bovendien hebben we als JOOST onze naam gevestigd. Uit het naamsbekendheids- en imago-onderzoek van eind 2020 blijkt dat huurders ons na een jaar goed (her)kennen. Dat ze ons waarderen. Dit alles toont wat mij betreft aan dat we als JOOST ook onder moeilijke omstandigheden die goede buurman weten te blijven die we willen zijn.”

Bekijk hier ons volledige Jaarverslag 2020, waarin wij u laten zien hoe wij in 2020 presteerden: We zitten op koers!

Onze medewerkers vertellen in ons jaarverslag zelf hoe we ondanks corona toch veel voor elkaar kregen.