terug naar overzicht

JOOST is als een goede buurman

Maandag 24 juni 2019 JOOST is als een goede buurman

Thuis in de Meierij. Dat is JOOST. De nieuwe woonstichting die vanaf 1 juli 2019 in Boxtel, Rosmalen en de kleine kernen daaromheen ongeveer 7.500 huurwoningen beheert. Rob Dekker geeft als directeur-bestuurder leiding aan de nieuwe organisatie, die het dorpse karakter wil vasthouden en met de huurders deel wil uitmaken van de gemeenschap. “JOOST komt bij de mensen thuis.”

Woonstichtingen St. Joseph en Kleine Meierij smelten dit jaar samen tot de krachtige organisatie JOOST. Die biedt werk aan ongeveer zeventig medewerkers. Naast 7.500 huurwoningen ook een kleine 700 garages, bergingen en parkeerplekken en ‘maatschappelijk onroerend goed’. Denk aan het Ursulagebouw in Boxtel of een zorgboerderij in Berlicum.

Geworteld in Rosmalen en Boxtel
“Zowel St. Joseph als Kleine Meierij waren dorpse corporaties die veel waarde hechtten aan persoonlijk contact met de huurder. We zijn geworteld in Boxtel en Rosmalen en willen ook als JOOST in de buurt zijn.” Rob vertelt dat de nieuwe naam van de woonstichting nabijheid uitstraalt. “Het is een sterke, Hollandse naam. JOOST is als een goede buurman. Zo iemand bij wie je de ladder leent als je gaat klussen of die op de konijnen past als je op vakantie gaat.”

Dorpse woonstichting
De nieuwe naam komt voort uit gesprekken met huurders en medewerkers. Deze gesprekken leverden ook vier belangrijke begrippen op. “Dat zijn onze merkwaarden”, stelt Rob, die als directeur-bestuurder twaalf en een half jaar verbonden was aan St. Joseph. “Met de woorden Toegankelijk, Nuchter, Samen en Toekomstgericht zeggen we wie we zijn en waar we voor staan. Achter het logo van JOOST staat een punt. Die markeert onze nieuwe start.”

We komen bij de mensen thuis
Het kantoor van JOOST staat in Boxtel. Daarnaast behoudt de woonstichting een contactpunt in Rosmalen en zijn er plannen om in de kernen Berlicum en Heeswijk-Dinther spreekuren voor huurders te gaan houden. In Boxtel blijven de buurtinformatiecentra in Selissenwal en Oost open. “Onze werkwijze is elder: we komen bij de mensen thuis”, benadrukt Rob. Veel waarde hecht hij aan de vorming van vijf gebiedsteams. “Daarin werken een woonmakelaar, een wijkbeheerder, een wijkconsulent en een gebiedsbeheerder intensief samen.”

Achter de voordeur
De medewerkers in de wijkteams zijn de ogen en oren van JOOST. Rob licht toe: “Huurders komen onze mensen op straat tegen of ontmoeten ze tijdens spreekuren. Zij komen ook achter de voordeur. Hun rol is belangrijk, omdat ze daardoor ook sociale problemen kunnen signaleren en contact hebben met partners in het sociale netwerk. Denk aan gemeente, politie of maatschappelijk werk. Daardoor weten zij wat er bij onze huurders speelt. En kunnen ze, indien nodig, gericht actie ondernemen.”

We blijven dicht bij onze huurders
De huurders van JOOST gaan volgens Rob amper merken dat ze een nieuwe ‘huisbaas’ hebben. “We blijven dicht bij onze huurders, staan voor goede dienstverlening en vinden het belangrijk dat veel woonzaken eenvoudig geregeld kunnen worden. Bij de mensen thuis én online.”

Nieuwe huisstijl
Een uitdaging is het doorvoeren van de nieuwe huisstijl. Rob licht toe: “We hebben een nieuwe website www.wonenbijJOOST.nl en voor u ligt een nieuw huurdersmagazine met de naam JOOST. Ook onze auto’s en onderhoudsbussen zijn al duidelijk herkenbaar en de komende maanden worden geleidelijk aan alle communicatiemiddelen omgezet. Overal vind je straks de naam van je nieuwe buurman JOOST. Welkom!”

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties