terug naar overzicht

Ketensamenwerking bij groot onderhoud Ronduutje en Stenen Kamer

Donderdag 20 juli 2017 Ketensamenwerking bij groot onderhoud Ronduutje en Stenen Kamer
We zijn op dit moment bezig met groot onderhoud aan de 20 woningen aan het Ronduutje en de Stenen Kamer. Het is een bijzonder project waarbij vier bedrijven werken in een ‘ketensamenwerking’. Dit moet leiden tot een vlotter verloop met nog meer oog voor kwaliteit.

Bij een normale aanbesteding kiest een opdrachtgever (bijvoorbeeld St. Joseph) een hoofdaannemer die zelf weer onderaannemers inschakelt. Zoals een loodgieter of schilder. Bij zo’n aanbesteding kiest de opdrachtgever vaak voor de goedkoopste onderaannemers. In een ketensamenwerking kiest men voor een combinatie van bedrijven die samen deze opdracht het beste kunnen uitvoeren. Voor het Ronduutje en Stenen Kamer zijn dat bouwbedrijf Hendriks Coppelmans (Uden), installatiebedrijf Sankomij (Veldhoven), Aarts Schilders (Veghel) en Van Dongen Technische Installaties (Boxtel). “

Niet in hokjes denken
In ketensamenwerking gaat het om onderling vertrouwen, kennis delen, niet in hokjes denken maar het grote geheel zien”, vertelt directeur Jan Rombouts van Sankomij. “Dus niet denken ‘wat is het beste voor ons bedrijf?’ maar ‘wat is het beste voor de keten?’ en ‘hoe bereiken we de afgesproken resultaten’. In een ketensamenwerking zijn alle partners daarvoor verantwoordelijk.”

Samen dingen oplossen
Projectleider Walter Schuurman van Hendriks Coppelmans: “Wij zijn vaak hoofdaannemer. In dit project zijn we coördinerend, maar niet ‘de baas’. De andere partijen zijn gekozen vanwege hun specifieke kennis voor deze opdracht. Deze vier en opdrachtgever St. Joseph zijn onderling volledig open en eerlijk naar elkaar. Dat werkt prettiger. Je doet eens wat extra’s voor elkaar en lost dingen samen op. Dat merk je aan de sfeer en de kwaliteit van het werk.”

We kunnen zaken sneller oppakken
Een treffend voorbeeld vindt Schuurman het vakliedenoverleg: de uitvoerende vaklieden komen wekelijks bijeen voor het afstemmen van praktische zaken en het oplossen van knelpunten. “Het voorkomt problemen. En dingen die beter kunnen, pakken we sneller op. Zo houdt de uitvoerder meer tijd over voor bewonerscommunicatie en het in de gaten houden van het totale project”, vertelt Schuurman. Hij vervolgt: “De vaklieden coachen en corrigeren elkaar. Huurders merken dat ze ook bij hen terecht kunnen met vragen. Zo kunnen we sneller helpen.”

Tevreden huurders
En dat het werkt zien we volgens Walter Schuurman ook terug in de tevredenheid tijdens bouwprojecten. “Landelijk is dat een 7,1. Ons onderhoudsproject aan de Burgakker, ook met deze vier partners, scoorde een 7,4. Hier aan het Ronduutje streven we naar een 7,5.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties