terug naar overzicht

Maak kennis met de wijkagenten

Maandag 8 maart 2021

We werken altijd al heel veel samen met onze netwerkpartners zoals gemeenten, welzijnsorganisaties, zorgverleners en de politie. Zodat we weten hoe het in wijken en buurten gaat. En of er problemen zijn waarbij we bewoners kunnen helpen.

De politie is dus  één van de onmisbare schakels in ons netwerk. Enkele wijkagenten vertelden in ons huurdersmagazine JOOST (maart 2021) over hun werk in wijken waar ook onze huurders wonen.

Sander: wijkagent Hintham, ‘s-Hertogenbosch

“Als wijkagent krijg je te maken met allerlei meldingen. Zeker nu iedereen thuis is door de coronapandemie horen en zien mensen veel meer van elkaar. En dat kan nog weleens leiden tot ergernis en daarmee tot telefoontjes naar de politie. Dankzij ons netwerk van hulpverleningsinstanties kunnen we snel de benodigde lijntjes uitzetten als iets niet direct een politietaak is. Zo heb ik twee á drie keer per week contact met wijkconsulent Petra en wijkbeheerder Patrick van JOOST. We hebben een beetje dezelfde rol: contact onderhouden met bewoners, je gezicht laten zien. Om onze politietaak wat zichtbaarder te maken, deel ik regelmatig posts op social media. Daar kunnen mensen me ook altijd vragen stellen.”

Volg Sander op Instagram: @wijkagent_sander_denbosch
Twitter: @Wijkagentsander

Op de foto’s hieronder: wijkagenten Sander (links) en Martijn.

Wijkagent_Sander_Morra-7 KEUZE
Wijkagent_Martijn_Verberne-4 KEUZE

Martijn: wijkagent Heeswijk-Dinther en Loosbroek

“Hier in Heeswijk-Dinther en Loosbroek ben ik samen met drie andere wijkagenten het gezicht van de politie. Als de ogen en oren in de dorpen is het onze taak preventief te werk te gaan. Daarom zijn we ook blij met de ogen en oren van anderen, zoals die van BOA’s, welzijnsinstellingen, JOOST. Zij zijn soms op de hoogte van zaken die voor ons goed zijn om te weten. Stel, we horen van JOOST dat er op een bepaald adres iemand woont met een fikse huurachterstand. Dan kijken we samen of daar wellicht nog meer speelt. En of we misschien samen hulp kunnen bieden. Mogelijk voorkomen we daarmee dat iemand nog dieper in de ellende wegzakt. We hebben als wijkagent vooral ook die spilfunctie tussen politietaken en hulpverlening. Ik nodig mensen graag uit ons op Instagram te volgen. Daar laten we zien waarmee we als wijkagenten dagelijks bezig zijn.”

Volg Martijn op Instagram: @wijkagenten_bernheze

Theo: wijkagent Rosmalen

“Ik ben al jaren wijkagent, maar het lukt natuurlijk niet om alle bewoners persoonlijk te kennen. Winkeliers, kroegbazen en andere ondernemers in het centrum daarentegen wel. Daar liepen we vóór corona regelmatig even binnen, gewoon om te horen hoe het gaat. Nu de meeste ondernemers gesloten zijn, moeten we het hebben van rondjes door de wijk. Ook praten we regelmatig bij met hulpverleningsinstanties en partijen zoals JOOST. Die kennen Rosmalen ook, hebben contacten met bewoners. Dat overleg gaat in coronatijd gewoon door. Ook in de dagelijkse praktijk. Komen we bij een melding van burenoverlast, dan gebeurt het weleens dat we de wijkconsulent van JOOST bellen met de tip ‘ga jij eens met ze praten’. Dat levert soms meer resultaat op dan dat we er politiewerk van maken.”

Volg Theo op Instagram: @wijkagent_theo_rosmalen  

Op de foto’s hieronder: wijkagenten Theo (links) en Elco.

Wijkagent Henk Gevers KEUZE
Elco_van_Berkel_wijkagent KEUZE

Elco: wijkagent Rosmalen Oost

“Ik ben het liefst zoveel mogelijk persoonlijk in ‘mijn’ wijk te vinden. Huisbezoeken doe ik nog steeds, maar wel coronaproof en veel minder vaak dan eerst. Natuurlijk houd ik wel contact, bijvoorbeeld via Teams, Skype, mijn social media en via partners zoals JOOST. Wijkbeheerder Raimondo, mijn contactpersoon, komt veel bij mensen over de vloer of – zoals nu – aan de voordeur. Zijn inschatting kan zijn dat er hulp nodig is om een bepaalde situatie het hoofd te bieden. Dat geeft mij de gelegenheid er vroeg bij te zijn en escalatie te voorkomen. Zo werken we ook in deze gekke periode samen aan de veiligheid en leefbaarheid in wijken en buurten.”

Volg Elco op Instagram: @wijkagent_elco_denbosch

Diana: wijkagent Selissenwal, Boxtel

“Ik probeer zoveel mogelijk in verbinding te staan met de wijk, door er te zijn maar ook via social media. Als ik geen noodhulpdienst heb, ben ik er het liefst op de fiets. Dat vind ik beter voor de verbinding. Door de coronamaatregelen handel ik nu ook veel telefonisch. Of via mijn social media-kanalen, want daar beantwoord ik ook regelmatig vragen. Ik ben bovendien een wijkagent die echt de samenwerking opzoekt. Ik loop daarom regelmatig even binnen bij het Buurt Informatie Centrum van JOOST. Dat staat aan de Baandervrouwenlaan, in ‘mijn’ wijk dus, hier in Boxtel. We zijn al diverse keren met elkaar opgetrokken om bewoners en omwonenden te helpen uit een lastige situatie te komen.”

Volg Diana op Instagram: @wijkagent_selissenwal_boxtel

Op de foto hieronder: wijkagent Diana.

Wijkagent_Diana_vd_Doelen-1 KEUZE
Wijkagent_Sander_Morra-12 KEUZE

Nieuwsgierig wie in uw wijk de wijkagent is?

Kijk op www.politie.nl, vul in de zoekbalk de naam in van uw wijk of dorp en u ziet direct wie uw wijkagent is. En verder geldt: Bij spoed: bel 112 Geen spoed, wel politie: bel 0900-8844 Dier in nood: bel 144

Heeft u overlast?

Probeer er eerst zelf uit te komen, bijvoorbeeld door met uw buren of buurtgenoten te praten. Komt u er samen niet uit? Wij adviseren u dan om contact op te nemen met Buurtbemiddeling.
www.buurtbemiddelingbrabant.nl (gemeente Boxtel)
www.buurtbemiddeling073.nl (gemeente ’s Hertogenbosch)
www.ons-welzijn.nl (gemeente Bernheze)
www.bintwelzijn.nl (gemeente Sint-Michielsgestel)

Schakel bij zeer ernstige overlast altijd de politie in.

Dit artikel verscheen ook in ons huurdersmagazine JOOST, uitgave maart 2021. Bekijk hieronder de online versie via Issuu.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties