terug naar overzicht

Onze woonmakelaars Andrej en Cindy over hun prachtbaan

Maandag 13 juli 2020

De mooiste momenten in hun werk? “Sleuteloverhandigingen”, zeggen JOOST-woonmakelaars Andrej Verhoeks en Cindy van der Heijden beslist. “Dat zijn echt hoogtepunten in iemands leven. Dat wij daarbij mogen zijn, maakt van onze functie een prachtbaan.”

JOOST_Cindy_4819
JOOST_Andrej_Verhoeks_7853

Voor Andrej en Cindy betekent zo’n sleuteluitreiking ook het einde van een verhuurtraject. Cindy: “Het verhuren van een huurwoning begint voor ons weken eerder, als de ‘oude’ huurder zijn woning opzegt. De gebiedsbeheerder inventariseert dan eerst wat er aan de woning moet gebeuren om deze weer opgefrist aan te kunnen bieden. Soms is er een badkamerrenovatie nodig. Of een nieuwe keuken. Terwijl onze aannemers daarvoor zorgen, starten wij met de werving.”

Intakegesprek

Andrej: “Als we een serieuze kandidaat hebben, maken we kennis en bespreken we een aantal papieren die de kandidaat meeneemt. Zoals een verhuurdersverklaring, een belastingverklaring en eventueel een loonstrookje. Vaak moedigen we kandidaten aan de woning te gaan bezichtigen, ook al woont de vertrekkende huurder er nog in. Dan kunnen ze het samen nog hebben over het overnemen van dingen.”

Blijdschap en soms ontroering

Cindy: “Zegt de woningzoekende daarna ‘ja’, dan spreken we af ín de – inmiddels lege – woning om de laatste zaken af te ronden. We hebben dan een tablet bij ons voor het ondertekenen van het huurcontract en een pinautomaat voor de eerste huurbetaling. Daarna is het moment daar: de sleuteloverhandiging.” Andrej: “Dan is er blijdschap, soms ontroering. Ineens woont die jongere écht op zichzelf. Of heeft dat jonge gezin eindelijk een huis met een tuin. En stapt dat oudere echtpaar met hun nieuwe seniorenappartement een nieuwe levensfase in. We nemen de tijd voor dat moment, maar niet te lang. Des te sneller kunnen ze van hun woning gaan genieten.”

Een goed gesprek

Of het met de buren klikt, moet de tijd vervolgens uitwijzen. Andrej: “Soms ontstaat er ergernis over nieuwe huurders, bijvoorbeeld door harde muziek of blaffende honden. Dan vragen mensen ons waarom we juist hen met al hun kabaal daar hebben laten wonen. Maar het is echt niet zo dat ‘we zomaar wat doen’. We hebben een inschrijfprocedure waar we ons aan houden. We vragen ook altijd om een verklaring van goed gedrag van de vorige verhuurder. Soms gaat het toch mis, omdat de buren een andere leefstijl hebben. We vragen dan altijd eerst aan ze om het probleem samen op te lossen. Buren hebben vaak helemaal niet door dat zij overlast veroorzaken. Een goed gesprek is vaak al voldoende.”

‘Hoe gaat het met u?’

Cindy: “Gelukkig gaat het meestal goed. En onze wijkbeheerders zitten er ook bovenop. Zij houden sowieso al vanaf het begin contact. Zo bellen ze een huurder enkele weken na de sleuteluitreiking altijd even op om te vragen hoe het gaat. En bij de bewoners in onze woongebouwen gaan onze collega’s vaak zelf even persoonlijk langs. Tegen die tijd zijn wij als woonmakelaars alweer bezig met nieuwe wervingsacties. Met andere woningen en andere kandidaten.”

Dit artikel verscheen eerder in ons huurdersmagazine JOOST, uitgave juli 2020.

Bekijk hieronder de online versie via Issuu.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties