terug naar overzicht

Urgentieregeling: vragen & antwoorden

Woensdag 2 december 2020

Het komt gelukkig niet heel vaak voor: mensen die in een acute noodsituatie terecht komen. Gebeurt het wel, dan heeft JOOST een speciale Urgentieregeling voor mensen die met spoed een woning nodig hebben en dat zelf niet kunnen organiseren. Natascha Koulen van JOOST vertelt hoe dat zit.

JOOST_Natascha_Koulen_3739HR

Wanneer is er sprake van urgentie?

Natascha: “Als je buiten jouw schuld om niet meer in je woning kunt wonen, dakloos wordt of bent.”

Waar vraag je urgentie aan?

“Op www.woonserviceregionaal.nl. Hier moet je eerst een kans-adviesgesprek aanvragen. Eén van de corporaties neemt dan contact met je op. Dit kan JOOST zijn, maar ook Zayaz, BrabantWonen of Mooiland. Daar werken we mee samen.”

Mag ik mijn situatie persoonlijk toelichten?

“Absoluut. Dat is een voorwaarde om urgentie te kunnen aanvragen. Je voert dan met één van de corporaties zo’n kans-adviesgesprek. Tijdens dit gesprek luisteren we naar je. Ook geven we je informatie en advies. Bijvoorbeeld over jouw kansen of je in aanmerking komt voor urgentie. En of er misschien andere, zelfs betere, manieren voor jou zijn om een woning te vinden. Wil je je urgentieaanvraag doorzetten, dan helpen we je daarbij.”

Wie beoordeelt uiteindelijk of ik in aanmerking kom voor urgentie?

“Een onafhankelijke toetsingscommissie. Daarin zitten géén mensen van de woningcorporaties. Wel mensen uit de zorg, juridische experts en andere onafhankelijke specialisten. Zeggen zij ‘ja’ tegen jouw urgentieaanvraag? Dan krijg je voorrang op anderen en zoekt een van de corporaties een woning voor je in de gemeente waar je bent ingeschreven.”

Heb ik dan nog wat te kiezen?

“Nee. Bij urgentie gaat het erom dat je snel weer goed kunt wonen. Je kunt daarom geen eisen stellen aan woning of buurt. Wel proberen we – waar dat kan – rekening te houden met je voorkeur. Ons aanbod van een woning is eenmalig.”

Moet ik voor een urgentieaanvraag betalen?

“Nee, aanvragen is gratis. Wel moet je tijdens het kans-adviesgesprek een aantal documenten en bewijsstukken aanleveren. Op de website van WoonService Regionaal staat hiervoor een stappenplan.”

Heeft u vragen over de Urgentieregeling?

Bel dan met één van onze klantadviseurs via 088 008 14 00. Of kijk op www.woonserviceregionaal.nl.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties