terug naar overzicht

Voorkomen dat mensen in financiële problemen komen

Maandag 25 mei 2020

JOOST gaat de komende jaren nog actiever aan de slag met het thema ‘woonlasten’. Met als doel: zorgen voor kwalitatief goede woningen die passen bij iemands inkomen en proactief inspelen op signalen dat er financiële problemen zijn. We willen dus niet achteraf betalingsproblemen oplossen, maar tijdig grip krijgen op woonlasten. Dat is ons motto. Ook in deze moeilijke periode.

We willen voorkomen dat mensen in een lastige situatie komen

Onze incassoconsulenten Madeleine van den Akker en Paul Lensen vertellen in een interview in ons jaarverslag: “JOOST wil vooral voorkomen dat mensen in een lastige situatie terecht komen. Daarom gaan we meer preventief te werk: heeft een huurder het financieel moeilijk, dan willen we hem helpen de situatie op te lossen voordat het echt een probleem wordt. Onze eigen wijkteams hebben hierbij ook een belangrijke rol. Zij komen bij mensen thuis, hebben snel in de gaten of er problemen dreigen.  Is dat zo, dan komen wij in actie.”

JOOST_Paul_Lensen_7911
JOOST_Madeleine_4718

Op de foto: onze incassoconsulent Madeleine van den Akker (rechts op de foto) en Paul Lensen, die namens Corp Support in touw is voor JOOST, over het voorkomen van huurachterstanden: “Het vraagt om snelle actie”.

We richten ons op structurele oplossingen

“JOOST incasseert veruit de meeste huren automatisch. Blijft betaling uit, dan starten we een procedure op. Dat doen we samen met Corp Support die bijna het gehele incassoproces voor JOOST uitvoert. Met zo’n procedure willen we achterhalen wat er aan de hand is. Niet alleen om die huur betaald te krijgen, ook om oplopende huurachterstanden in de kiem te smoren. Wat we namelijk willen voorkomen, is dat het van kwaad tot erger wordt. Daarom richten we ons op structurele oplossingen, zodat de kwestie van niet-geïnde huur zich niet elke maand herhaalt. Omdat we (maar al te) vaak ontdekken dat huurders ook al regelingen met andere partijen hebben, betrekken we in zulke situaties ook andere instanties. Bijvoorbeeld schuldhulpverlening van de gemeente of maatschappelijk werk. Allemaal om mensen uit die lastige situatie te krijgen.”

Budgetcoaches helpen huurders bij hun administratie

“In 2019 was er geen sprake van een toename van huurachterstanden. Toch is onze aanpak nu anders dan voorheen. We gaan meer preventief te werk: heeft een huurder het financieel moeilijk, dan willen we hem helpen de situatie op te lossen voordat het echt een probleem wordt. Onze eigen wijkteams hebben hierbij ook een belangrijke rol. Zij komen bij mensen thuis, hebben snel in de gaten of er problemen dreigen. Zij zijn onze oren en ogen, daarom houden we intern de lijnen kort. Zo kunnen we huurders eerder wijzen op bijvoorbeeld budgetcoaches. Dit zijn vrijwilligers die we inzetten om ze te helpen bij hun administratie. Groot voordeel: huurders hoeven dan geen officiële instanties te benaderen. We willen deze coaches de komende tijd nog nadrukkelijk voor het voetlicht brengen.”

Verwacht u betalingsproblemen? Bel ons op tijd!

Zijn uw inkomsten als gevolg van de coronacrisis tijdelijk gedaald? En verwacht u hierdoor in betalingsproblemen te komen? Bekijk dan eerst of u gebruik kunt maken van de regelingen van de Rijksoverheid die uw inkomen tijdelijk kunnen aanvullen. Het kabinet heeft hiervoor extra maatregelen genomen, naast de gebruikelijke regelingen zoals bijstand en diverse toeslagen. Dat geldt ook als u ZZP’er bent of zelfstandig ondernemer.

Is dat niet voldoende? Bel ons! Kunt u aantonen dat u vanwege de coronacrisis in betalingsproblemen gaat komen? Dan gaan we maatwerk leveren. We kijken samen met u hoe we u door deze moeilijke periode kunnen helpen. Neem hiervoor persoonlijk contact op met één van onze klantadviseurs. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 088 008 14 00 of via huurincasso@wonenbijJOOST.nl.

U kunt voor inkomensondersteuning aankloppen bij uw gemeente:

• In ’s-Hertogenbosch: Eerste Hulp bij Geldzaken, tel.: 073 615 51 55
• In Sint-Michielsgestel: Loket Wegwijs, tel.: 073 553 16 00
• In Boxtel: Loket Wegwijs, tel.: 0411 65 59 90
• In Bernheze: Ons welzijn, tel.: 088 3742525

Benieuwd wat wij in 2019 nog meer hebben gedaan?

Lees hier ons jaarverslag 2019: ‘Als een goede buurman, Thuis in de Meierij’.
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties