terug naar overzicht

We nemen de tijd om bewoners te leren kennen

Woensdag 30 oktober 2019

JOOST heeft voor 2020-2024 een begroting opgesteld. Daarin staat wat we de komende jaren gaan doen en wat het kost. Onze wijkteams besteden hun budgetten onder meer aan het leren kennen van de mensen die in onze regio wonen. Wijkconsulent Thierry Farla (links op de foto) en wijkbeheerder Maryn Rutjens vertellen waarom dat belangrijk is en wat zij daarvoor doen.

JOOST_Thierry_Farla_3906
JOOST_Marijn_Rutjens_3955

“Kijk, hier nodigen we iedereen uit”, wijst Thierry rond in het JOOST-wijkkantoor. Het is gevestigd onder de appartementen aan de Baandervrouwenlaan, midden in de Boxtelse wijk Selissen. De deur van dit ‘Bewoners Informatie Centrum’ (BIC) staat dagelijks open voor iedereen uit de buurt. “We zijn hier bijna dagelijks, iedereen is welkom en kan zo binnenlopen”, vertellen Thierry en Maryn. “Vroeger had je spreekuren. Maar dat geeft meteen zoveel gewicht aan een ‘praatje’. Terwijl wij juist heel veel van praatjes leren. Vandaar dat we de deur wagenwijd openzetten als we hier zijn. De koffie staat klaar.”

Achter de voordeur
Hun aanpak tekent de werkwijze van JOOST: gemakkelijk benaderbaar zijn om maatwerk te kunnen bieden, ook ‘achter de voordeur’. “We komen veel bij individuele huurders over de vloer. Dan helpt het als er een bepaalde mate van vertrouwen is. Die krijg je alleen als wij mensen kennen – en zij ons. Dán kunnen we hen het beste faciliteren, of het nu het inschakelen van maatschappelijk werk is of het ondersteunen bij een wijkinitiatief dat bewoners zelf hebben bedacht. Want dat is onze taak: wij zorgen niet voor kant-en-klare oplossingen, maar geven wel handreikingen zodat mensen zelf naar hun doel kunnen toewerken.”

Lunch!
Om die ondersteuning te bieden, zorgen Thierry en Maryn ervoor dat ze de instanties kennen die hierbij van betekenis kunnen zijn. “Daarvoor organiseren we elke twee weken een lunch in ons wijkkantoor. We nodigen dan netwerkpartners uit die ook hier in de wijk werken. Denk aan de wijkagent, maatschappelijk werk, de gemeente. Verder laten we ook bewoners regelmatig aanschuiven. Wij doen een paar kleine boodschappen, dekken de tafel en gaan samen eten. Zónder gespreksagenda, want het gaat om een ongedwongen sfeer. Als je elkaar onder gezellige omstandigheden leert kennen, zoek je elkaar sneller op als je elkaar nodig hebt.”

Buurtgesprekken
Verder houden Thierry en Maryn hier ook zogenoemde Buurtgesprekken. “Deze vinden veelal plaats naar aanleiding van een overlastmelding. We nodigen dan niet alleen de melders uit maar ook de vermeende veroorzakers. Want óver elkaar praten lost in veel gevallen weinig op. Mét elkaar praten leidt tot meer resultaat. Wij begeleiden zo’n gesprek. Je ziet dat het helpt; vaak komen bewoners er al pratend uit met elkaar.”

On Tour
De wijkteams van JOOST gaan ook zelf op pad om hun gezicht te laten zien. “Onder de noemer JOOST on Tour trakteren we huurders en niet-huurders op koffie en wat lekkers, gewoon buiten en centraal in wijk of dorp. Onze eerste ervaringen zijn heel positief. Zo stonden we in Berlicum naast een basisschool waar óók spontaan gesprekken ontstonden met leerlingen.” Het is een van de manieren waarop JOOST investeert in het ontmoeten en leren kennen van mensen, een belangrijke voorwaarde om te zorgen voor buurten waarin mensen prettig wonen.

Lees hier meer over onze plannen voor 2020. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties

  • Koos v,d nieuwenhuijzen schreef

    Aan de wijkconsulent selissen. Weet u wanneer ze de brandgang ter hoogte v,d maria theresiastraat 18 het onkruit komen verwijderen? Er is al contact gelegd.

    • Woonstichting JOOST schreef

      Beste Koos, ik geef deze melding door aan onze wijkbeheerder met het verzoek om hierover met u contact op te nemen. Groet, Ineke