Hoera, ik heb een klusser!

Een kapot tuinhek repareren, een schilderij ophangen of een babybedje in elkaar zetten. Het zijn klusjes waar je een beetje handig voor moet zijn. Sommige huurders schakelen daarvoor een buurman of hun kinderen in. Heb je die niet? En heb je een kleine portemonnee? Dan kun je in Rosmalen, Nuland en Vinkel terecht bij de Klussendienst RNV.

De Klussendienst RNV is een vrijwilligersproject. Het bestaat vijf jaar en heeft twaalf klussende vrijwilligers. Wim Hendriks was erbij toen de Klussendienst werd opgericht. “Ik werk ook als vrijwilliger in het Repair Café in Rosmalen”, vertelt hij. “Daar kun je een kapot apparaat laten maken. Ik merkte dat er best veel mensen zijn die thuis ook wel wat klushulp kunnen gebruiken.” Samen met Farent sociaal werk ontstond toen het idee van een Klussendienst. “Speciaal voor mensen met een kleine beurs die niemand anders hebben om ze even te helpen”, knikt Wim.

Tekst gaat verder onder de foto.

De vrijwilligers van de Klussendienst RNV hebben twee rechterhanden én een sociaal hart. Van links naar rechts: Dirk van den Bogert (klusvrijwilliger), Anja Hobbelen (Farent) en Wim Hendriks (klusvrijwilliger).

Rolgordijn ophangen

De Klussendienst doet alleen kleine werkzaamheden. Zoals een kraan repareren. En een rolgordijn, planken of een lamp ophangen. Ook voor het eenmalig schoffelen van de tuin of het monteren van een kast kun je bij de Klussendienst terecht. “Daar zijn mensen echt mee geholpen”, weet Dirk van den Bogert. Hij is één van de twaalf klussende vrijwilligers. Hij komt vooral bij de mensen thuis om opnames te doen. “Dat wil zeggen dat ik langsga bij mensen om te kijken wat er precies moet gebeuren”, legt hij uit. “Daarna schakel ik één van mijn klussende collega-vrijwilligers in. Die komt de klus dan klaren.” Is een werk te groot voor de Klussendienst? “Dan geven we advies over wat een bewoner dan het beste kan doen.” De Klussendienst vraagt vijf euro per uur, met een maximum van vier uur. “Niet om eraan te verdienen”, verzekert Dirk. “We betalen er onze reiskosten van. En materiaal zoals schroeven en bouten.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Ook het monteren van een nieuwe kraan is voor Dirk (links) en Wim (rechts) een kleine klus.

Heel flexibel

Vorig jaar hielp de Klussendienst tachtig bewoners met uiteenlopende vragen en karweitjes. De uitvoering liep gesmeerd. Dat komt omdat de vrijwilligers heel goed met elkaar samenwerken. Ook zijn ze heel flexibel bij het maken van afspraken. Dat is voor bewoners met een klusvraag heel fijn. Hoofdcoördinator Julian Pijnenburg van de Klussendienst stuurt de vrijwilligers aan en houdt het overzicht. Achter de schermen is Farent er. Anja Hobbelen van Farent: “Wij ondersteunen het team klusvrijwilligers met wat ze nodig hebben. Maar het meeste regelen ze zelf.” En lachend: “Ze zullen het niet snel over zichzelf zeggen, maar ze zijn er hartstikke goed in.”

En Wim en Dirk? Die gaan voorlopig door met hun vrijwilligerswerk. “We hebben geen zin in stil zitten. Prachtig toch, dat we met onze ervaring onze plaatsgenoten kunnen helpen?”

Klusser nodig in Rosmalen?

Aarzel niet en bel de Klussendienst RNV: 073 20 68 500 (voicemail inspreken, je wordt altijd teruggebeld). E-mail: KlussendienstRNV@farent.nl.

Ook een klusteam in Boxtel: Fixit

Huur je een woning in Boxtel? Dan staan de klussers van Fixit voor je klaar. Dit is de klusploeg van de Boxtelse vrijwilligers Marc Hoyng en Matthias Rauterberg. Meer informatie: www.fixit-boxtel.nl.

Huurdersmagazine voorjaar 2024

Dit artikel verscheen ook in ons huurdersmagazine voorjaar 2024.