‘Huurachterstand? Praat erover!’

Steeds meer mensen in Nederland hebben moeite met het betalen van hun huur. JOOST merkt dat ook. Er zijn meer huurders met een betalingsachterstand dan een jaar geleden. De financiële problemen zijn soms zelfs zo groot, dat huurders hun woning dreigen te verliezen. Wijkconsulent Raimondo Buijsen en incassomedewerker Peter van den Bogaard willen dat beide voorkomen.

Huishoudens helpen hun dreigende betalingsprobleem aan te pakken

Liefst nog voordat mensen hun eerste herinnering ontvangen. Ze zijn daarom begonnen met een proef: ze gaan in Boxtel zelf bij mensen langs om ze op weg te helpen. Zo hielpen ze in enkele maanden tijd al diverse huishoudens hun dreigende betalingsprobleem aan te pakken.

“De energieprijzen zijn fors gestegen, de boodschappen worden steeds duurder en ook de huur is natuurlijk een grote maandelijkse kostenpost. Ook al houden we als woonstichting de huren betaalbaar. Maar met een lege portemonnee is zelfs de meest ‘betaalbare’ uitgave er voor onze huurders eentje teveel”, vertellen Peter en Raimondo. “Wij willen met deze proef proberen mensen zover te krijgen dat geen huurachterstand opbouwen.”

Zo vroeg mogelijk contact

JOOST heeft daar zelf belang bij. Peter: “De huren zijn onze inkomsten. Die hebben we nodig om de woningen in goede staat te houden. Of om nieuwbouw te plegen, nog zo’n thema waarvoor de alarmbellen rinkelen vanwege een tekort.” Tegelijkertijd wil JOOST dat het met zijn huurders goed gaat. “Daarom zitten Raimondo en ik sinds dit voorjaar elke vier weken bij elkaar, puur om het over dreigende achterstanden te hebben. Raimondo kent als wijkconsulent de mensen en vangt signalen op in de wijk. Ikzelf kan op papier de betalingspatronen zien. Heeft iemand bijvoorbeeld veel opeenvolgende betalingsregelingen? Of zie ik dat een huurder de automatische huurincasso’s regelmatig terugboekt? Dan weten we: deze huurder moeten we eigenlijk even spreken. Dat is precies wat we daarna doen. Eerst even bellen, soms meteen persoonlijk langsgaan.”

Aanmoedigen contact te zoeken

Raimondo: “Mensen kennen mij en dat praat gemakkelijker, zeker als het over gevoelige zaken als geld gaat. En dan vooral: het gebrek eraan. Ik kom overigens niet langs om mensen op hun donder te geven. Ik ga ook niet eisen om ter plekke een eventueel bestaande achterstand te voldoen. Want hadden ze dat geld, dan hadden ze allang betaald. Wat ik wel doe, is ze aanmoedigen contact te zoeken. En dan bedoel ik: contact met partijen die ze kunnen helpen hun financiën op orde te krijgen. Zoals schuldhulpverlening van de gemeente of een andere instantie in de buurt. Ik – maar ook Peter – kan huurders dan precies vertellen bij welke persoon ze moeten zijn. Wij kennen immers al die organisaties en hulpverleners."

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op de foto Wijkconsulent Raimondo Buijsen (links) en incassomedewerker Peter van den Bogaard (rechts).

Op weg helpen

“We drukken mensen dan echt op het hart dat vandaag nog te doen”, gaat Raimondo door. “Het is een eerste stap om een huurschuld te voorkomen." Peter: “We pakken met dit persoonlijke contact heel even de regie om iemand op weg te helpen. Het voorkomt ook dat ze die vervelende herinnerings- of aanmaningsbrieven krijgen. We zijn nóg sneller als mensen zelf aangeven dat ze veel moeite hebben hun huur te betalen."

Goede resultaten

De resultaten in Boxtel zijn goed, vinden Peter en Raimondo. Ze hielpen al meerdere huurders op weg. “Maar al kunnen we er maar één huurder mee helpen, dan is het al geslaagd.” JOOST onderzoekt nu of deze aanpak ook in andere wijken van de grond kan komen. Geen overbodige luxe, want voorlopig lijken de onzekere tijden nog niet voorbij te zijn.