zonnepanelen

Met zonnepanelen op je dak wek je zelf je eigen stroom op. Dat is goed voor het milieu en kan ervoor zorgen dat je energierekening daalt. 

Wat leveren zonnepanelen op?

Wat zonnepanelen precies opleveren in euro's is lastig te zeggen. Dat verschilt namelijk per situatie en hangt af van:

  • Hoeveel uur de zon schijnt en dus hoeveel stroom je opwekt
  • Hoeveel stroom je in totaal verbruikt:
    hoe minder energie je verbruikt, hoe minder stroom je bij hoeft te kopen naast de stroom die je zelf opwekt.
  • Hoeveel stroom je direct verbruikt op de momenten dat de zon schijnt:
    hoe meer opgewekte stroom jij direct gebruikt, hoe minder stroom je hoeft te kopen van je energieleverancier, hoe minder terugleverkosten je betaalt, hoe groter je voordeel. Tips om je directe verbruik te verhogen vind je in de veel gestelde vragen onderaan deze pagina.
  • Hoeveel opgewekte stroom je teruglevert:
    je krijgt een vergoeding voor opgewekte stroom die je teruglevert maar betaalt hier bij de meeste energieleverancier ook terugleverkosten voor. Er zijn verschillende manieren waarop energieleveranciers terugleverkosten in rekening brengen. Meer info vind je in de veel gestelde vragen onderaan deze pagina.
  • Je energiecontract: 
    het tarief dat je betaalt voor stroom en de vergoeding die je krijgt voor teruggeleverde stroom en de terugleverkosten die je  hiervoor betaalt. Ook hoe vaak je overstapt van energieleverancier speelt hierbij een rol. Meer info vind je in de veel gestelde vragen onderaan deze pagina. 

Voor de meeste bewoners zijn zonnepanelen nog steeds voordelig maar garanties kunnen we niet geven. Wij hebben immers geen invloed op de ontwikkelingen in de energiemarkt. Maar ook niet op jouw stroomverbruik en energiecontract. We kunnen je wel uitleg geven zodat je zelf de afweging kunt maken of zonnepanelen interessant zijn. Lees hiervoor deze pagina en de veel gestelde vragen onderaan. Kijk ook eens op de website van de Woonbond voor actuele en betrouwbare informatie. 

We vinden het belangrijk dat zonnepanelen onderaan de streep voordelig zijn en blijven voor onze huurders. Daarom houden we de ontwikkelingen rondom salderen en terugleverkosten goed in de gaten.

Wat kosten zonnepanelen?

  • Laat je zonnepanelen leggen via Woonstichting JOOST? Dan betalen wij het plaatsen van de panelen. Jij betaalt via de servicekosten €2,50 per paneel, per maand. Over dit bedrag vragen we geen huurverhoging of indexatie.
  • De extra kosten die je energieleverancier in rekening brengt omdat je zonnepanelen hebt. Dit kunnen terugleverkosten zijn maar ook vaste kosten. Het verschilt per energieleverancier hoe en hoeveel kosten er worden gerekend. Hierover vind je meer info in de veel gestelde vragen onderaan deze pagina.

Ons aanbod

Woon je in een eengezinswoning of boven-benedenwoning? Dan kun je - indien jouw woning geschikt is - gebruik maken van ons aanbod voor zonnepanelen. Hoeveel zonnepanelen we plaatsen hangt af van het type woning en de ligging van het dak.

  • Eengezinswoning met dak op het oosten of westen: 6 zonnepanelen (opbrengst circa 1.800 kWh)
  • Eengezinswoning met dak op het zuiden: 5 zonnepanelen (opbrengst circa 1.800 kWh)
  • Boven-benedenwoning: 8 zonnepanelen in totaal, 4 voor de ene bewoner en 4 voor de andere. Soms is er te weinig ruimte op het dak waardoor we maximaal 6 zonnepanelen (3 per bewoner) kunnen plaatsen. (Opbrengst circa 1.200 kWh)

Gebruik maken van ons aanbod? 

Nadat we jouw aanvraag hebben ontvangen, beoordelen we of jouw woning geschikt is. Als dat het geval is krijg je van ons een aanbieding voor het plaatsen van zonnepanelen.

Klik hier om je interesse in ons aanbod voor zonnepanelen door te geven. 

Meer informatie over ons aanbod vind je in de "flyer zonnepanelen". Bekijk ook de veel gestelde vragen hieronder.

Veel gevraagd over zonnepanelen

Ik heb zonnepanelen. Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een energiecontract?

Algemeen

De meeste energiebedrijven rekenen extra kosten aan klanten met zonnepanelen. Dit gebeurt op verschillende manieren:

  • Door hogere vaste kosten (vastrecht)
  • Door terugleverkosten te rekenen, afhankelijk van de hoeveelheid stroom die wordt teruggelevert

Je energiecontract bepaalt voor een groot deel jouw voordeel

Naast het verschil in extra kosten voor klanten met zonnepanelen, zijn er ook grote verschillen tussen energieleveranciers met betrekking tot:

  • Overstapkorting (korting voor nieuwe klanten)
  • Leveringskosten
  • Terugleververgoeding (geld dat je krijgt voor opgewekte stroom die je teruglevert aan je energieleverancier).

Door deze grote verschillen bepaalt jouw energiecontract voor een groot deel of zonnepanelen voordelig voor je zijn.

Ons advies

Op dit moment is een jaarcontract de beste optie. Ook adviseren we je om jaarlijks over te stappen. Nieuwe klanten krijgen namelijk flinke kortingen van leveranciers. Hierdoor is jaarlijks overstappen nodig om maximaal voordeel te halen. Maak daarbij gebruik van een vergelijkingswebsite zoals gaslicht.com. Let op de volgende punten:

  • De hoogte van de extra kosten voor klanten met zonnepanelen.
  • Hoe lang de tarieven vast staan. Voor één jaar of langer is goed. Een kortere periode zorgt voor onzekerheid.
  • Dynamische energiecontracten zijn minder geschikt wanneer je zonnepanelen hebt. Dat komt doordat er op zonnige dagen landelijk veel elektriciteit wordt opgewekt. Hierdoor is de marktprijs voor stroom op deze dagen heel laag of zelfs negatief. Lever je op die momenten stroom op zonnige dagen terug aan het net? Dan krijg je hiervoor heel weinig of geen vergoeding. Soms moet je zelfs betalen.

Kan ik mijn zonnepanelen laten verwijderen nu energieleveranciers extra kosten in rekening brengen?

Algemeen

Nee, we verwijderen zonnepanelen niet. Want al betaal je extra kosten, voorlopig zijn zonnepanelen voor de meeste bewoners nog steeds interessant. Daarnaast vinden we het verwijderen van goed werkende zonnepanelen niet duurzaam.

Let op! Verwijder of ontkoppel nooit zelf je zonnepanelen. Deze staan onder hoge spanning waardoor het gevaarlijk is om zelf iets aan de bedrading of installatie te doen.

Je hebt zelf invloed op hoe voordelig zonnepanelen voor jou zijn.

Je energieverbruik, de momenten waarop je energie verbruikt en je energiecontract spelen een belangrijke rol in hoe interessant zonnepanelen zijn. Je hebt dus zelf invloed op hoeveel voordeel je hebt van je zonnepanelen. Hier lees je daar meer over. 

Wat zijn terugleverkosten voor zonnepanelen?

Algemeen

Zet je bijvoorbeeld de wasmachine aan wanneer de zon schijnt? Dan verbruik je wasmachine de stroom die jouw zonnepanelen op dat moment opwekken meteen. Dit heet direct verbruik. Wek je stroom op maar verbruik je het niet direct? Dan lever je deze stroom terug aan je energieleverancier.

Voor deze teruggeleverde stroom krijg je een vergoeding maar bij de meeste energieleverancier betaal je hiervoor ook terugleverkosten. Aan het eind van de streep is de vergoeding voor de opgewekte stroom hoger dan de terugleverkosten. Maar let op: hoe meer opgewekte stroom je direct verbruikt, en dus niet teruglevert, hoe groter jouw voordeel. Je hoeft die stroom immers niet te kopen én je betaalt er geen terugleverkosten voor. Doordat wij een beperkt aantal zonnepanelen per woning plaatsen, is de kans groot dat je de opgewekte energie grotendeels direct kunt verbruiken. Wat jij kunt doen om je directe verbruik te verhogen, lees je hier.

Let goed op je energiecontract

Er zijn grote verschillen tussen energieleveranciers met betrekking tot:

  • De extra kosten die je betaalt wanneer je zonnepanelen hebt (terugleverkosten of hogere vaste kosten)
  • De leveringskosten die je betaalt
  • De terugleververgoeding die je krijgt voor opgewekte stroom die je teruglevert.
  • De korting die nieuwe klanten krijgen 

Door deze grote verschillen bepaalt jouw energiecontract voor een groot deel of zonnepanelen voordelig voor je zijn. Meer info lees je in de veel gestelde vraag over het afsluiten van een energiecontract wanneer je zonnepanelen hebt. 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zoveel mogelijk profiteer van mijn zonnepanelen?

Algemeen

Je energieverbruik, de momenten waarop je energie verbruikt en je energiecontract spelen een belangrijke rol in hoe interessant zonnepanelen zijn. Je hebt dus zelf invloed op hoeveel voordeel je hebt van je panelen. De belangrijkste tips:

  • Verbruik energie wanneer de zon schijnt:
    zet je bijvoorbeeld de wasmichine aan wanneer de zon schijnt? Dan verbruikt je wasmachine de opgewekte energie direct. Deze stroom hoef je niet te kopen van je energieleverancier én je betaalt er geen terugleverkosten voor. Door opgewekte stroom direct te verbruiken, haal je dus het meeste voordeel uit je zonnepanelen. Klik hier voor tips om je directe verbruik te verhogen.
  • Let goed op je energiecontract:
    je energiecontract bepaalt voor een groot deel hoeveel voordeel je hebt van je panelen. Het verschilt namelijk erg per energieleverancier hoeveel extra kosten je betaalt als klant met zonnepanelen en hoeveel vergoeding je krijgt voor teruggeleverde stroom. Daarnaast geven energieleveranciers flinke kortingen aan nieuwe klanten waardoor jaarlijks overstappen loont. Klik hier voor meer informatie over je energiecontract wanneer je zonnepanelen hebt.
  • Let op je totale verbruik: 
    een voordehandliggende maar wel goede tip. Want hoe minder energie je verbruikt, hoe minder stroom je bij hoeft te kopen van je energieleverancier.

    Hoe kan ik mijn directe verbruik verhogen om zo meer voordeel uit mijn zonnepanelen te halen?

    Algemeen

    De beste tips om je voordeel van zonnepanelen te vergroten is opgewekte stroom direct verbruiken. Direct verbruik betekent dat je de stroom die je zonnepanelen opwekken, meteen gebruikt in je huis. Bijvoorbeeld door de wasmachine aan te zetten wanneer de zon schijnt. Hoe meer stroom je direct verbruikt, hoe minder stroom je hoeft te kopen van je energieleverancier, hoe minder terugleverkosten je hoeft te betalen, hoe groter jouw voordeel. Je directe verbruik verhogen doe je zo:

    • Maak overdag, als de zon schijnt, zoveel mogelijk gebruik van de opgewekte stroom. Zet juist dan apparaten zoals de wasmachine en vaatwasser aan en laad dan je apparaten op.
    • Hebben jouw apparaten een timer? Maak daar dan gebruik aan zodat je apparaten aan gaan op het moment dat de zon schijnt. Ook slimme stekkerdozen kunnen hierbij helpen.
    • Zet apparaten na elkaar aan. Anders verbruik je in een keer waarschijnlijk meer stroom dan je opwekt.

    Hoe werkt salderen en terugleveren bij zonnepanelen?

    Algemeen

    De regels rondom terugleveren en salderen zijn best ingewikkeld. Hoe dit precies werkt, lees je hieronder.

    Salderen

    Wek je meer stroom op dan je op dat moment verbruikt, dan gaat deze extra stroom naar de energieleverancier. Dit heet terugleveren. Verbruik je meer stroom dan je op dat moment opwekt met je zonnepanelen? Dan koop je stroom van je energieleverancier. De stroom die je teruglevert en de stroom die je koopt van je energieleverancier worden op je jaarafrekening tegen elkaar weggestreept. Dit heet salderen.

    Terugleveren

    Aan salderen zit een maximum. Lever je op jaarbasis meer stroom terug dan je koopt van je energieleverancier? Dan verrekent je energieleverancier de stroom die je terug levert tot je verbruik op nul uitkomt. Je houdt dan als het ware nog terug geleverde stroom over. Dit overschot kan niet gesaldeerd worden. Je energieleverancier betaalt je hiervoor een lagere vergoeding. Meer informatie vind je op de website van Milieucentraal.

    Terugleverkosten

    Zet je bijvoorbeeld de wasmachine aan wanneer de zon schijnt? Dan verbruikt je wasmachine de stroom die je op dat moment opwekt meteen. Dit heet direct verbruik. Wek je stroom op maar verbruik je het niet direct? Dan lever je deze stroom terug aan je energieleverancier. Bij de meeste leveranciers betaal je hiervoor terugleverkosten. Aan het eind van de streep is de vergoeding voor de opgewekte stroom die je teruglevert hoger dan de te betalen terugleverkosten. Hierdoor blijven zonnepanelen interessant. Door zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken, haal je meer voordeel uit je zonnepanelen. Je hoeft die stroom immers niet te kopen én je betaalt er geen terugleverkosten voor. Doordat wij een beperkt aantal zonnepanelen per woning plaatsen, is de kans klein dat je meer energie teruglevert dan dat je op jaarbasis verbruikt (overschot). En de kans dat je de opgewekte energie direct kunt verbruiken groot. Wat je zelf kunt doen om je directe verbruik te verhogen lees je hier.

    Kunnen jullie zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

    Algemeen

    Woon je in een eengezinswoning of boven-benedenwoning? Dan kun je - indien jouw woning geschikt is - gebruik maken van ons aanbod voor zonnepanelen. Hoeveel zonnepanelen we plaatsen hangt af van het type woning en de ligging van het dak.

    • Eengezinswoning met dak op het oosten of westen: 6 zonnepanelen (opbengst circa 1.800 kWh)
    • Eengezinswoning met dak op het zuiden: 5 zonnepanelen (opbengst circa 1.800 kWh)
    • Boven-benedenwoning: 8 zonnepanelen in totaal, 4 voor de ene bewoner en 4 voor de andere. Soms is er te weinig ruimte op het dak waardoor we maximaal 6 zonnepanelen (3 per bewoner) kunnen plaatsen. Alleen wanneer beide bewoners - van zowel de boven- als benedenwoning - mee willen doen, plaatsen we zonnepanelen op boven-benedenwoningen. (opbengst circa 1.200 kWh)

    Gebruik maken van ons aanbod? 

    Nadat we jouw aanvraag hebben ontvangen, beoordelen we of jouw woning geschikt is. Als dat het geval is krijg je van ons een aanbieding voor het plaatsen van zonnepanelen.

    Klik hier om je interesse in ons aanbod voor zonnepanelen door te geven. 

    Meer informatie over ons aanbod vind je in de "flyer zonnepanelen".

    Kan ik meer zonnepanelen dan jullie aanbieden laten plaatsen op mijn dak?

    Algemeen

    Nee, dat is niet mogelijk. Hier hebben we een aantal redenen voor:

    • Veel energieleveranciers brengen terugleverkosten in rekening waardoor veel energie terugleveren minder aantrekkelijk is geworden. Je haalt het meeste voordeel uit je zonnepanelen door de opgewekte stroom direct te verbruiken. Je hoeft deze stroom immers niet te kopen van je energieleverancier én je betaalt er geen terugleverkosten voor. Door een beperkt aantal zonnepanelen per woning te plaatsen, is de kans groot dat je de opgewekte energie grotendeels direct kunt verbruiken. Wat je zelf kunt doen om je directe verbruik te verhogen lees je hier.
    • Er zit een maximum aan salderen. Lever je op jaarbasis meer stroom terug dan je koopt van je energieleverancier? Dan krijg je voor dit overschot een lagere vergoeding. Lees hier meer over salderen en terugleveren.
    • Wij investeren fors in het energiezuinig maken van onze woningen. Het grootste gedeelte van deze investering gaat naar isoleren. Want een goed geïsoleerde woninghelpt het best bij het verlagen van de energierekening. Een kleiner deel van onze investering gaat naar het plaatsen van zonnepanelen. Door minder zonnepanelen per woning te plaatsen, kunnen we dit bij meer woningen doen. Zo daalt de energierekening voor meer huurders.

    Wat betaal ik voor het laten plaatsen van zonnepanelen via jullie?

    Algemeen

    Via de servicekosten betaal je € 2,50 per paneel per maand. Dat is een vast bedrag waarover we géén huurverhoging of indexatie vragen. Je tekent hiervoor een aparte akkoordverklaring. Deze kosten hebben geen invloed op jouw huurtoeslag. De zonnepanelen zijn verzekerd via de opstalverzekering van JOOST. Hier hoef je dus zelf geen kosten voor te maken.

    Wat levert jullie aanbod voor zonnepanelen mij op?

    Algemeen

    Wat zonnepanelen precies opleveren in euro's is lastig te zeggen. Dat verschilt namelijk per situatie en hangt af van:

    Voor de meeste bewoners zijn zonnepanelen nog steeds voordelig maar garanties kunnen we niet geven. Wij hebben immers geen invloed op de ontwikkelingen in de energiemarkt. Maar ook niet op jouw stroomverbruik en energiecontract. We kunnen je wel uitleg geven zodat je zelf de afweging kunt maken of zonnepanelen interessant zijn. Lees hiervoor deze pagina en de veel gestelde vragen onderaan. Kijk ook eens op de website van de Woonbond voor actuele en betrouwbare informatie.

    We vinden het belangrijk dat zonnepanelen onderaan de streep voordelig zijn en blijven voor onze huurders. Daarom houden we de ontwikkelingen rondom salderen en terugleverkosten goed in de gaten.

    Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

    Algemeen

    Ja dat mag, mits ze voldoen aan onze kwaliteitseisen. Je hebt van te voren toestemming nodig. Klik hier om deze Zelf Aangebachte Verandering aan te vragen. Zodra je goedkeuring hebt ontvangen, kun je aan de slag.

    Maar je kunt misschien ook gebruik maken van het aanbod van Woonstichting JOOST waarbij wij zonnepanelen op jouw eengezinswoningen of boven-benedenwoning leggen. Klik hier voor meer informatie.

    Mijn aanvraag voor het laten plaatsen van zonnepanelen is goedgekeurd. Hoe gaat dit nu verder?

    Algemeen

    Zie hiervoor de "Flyer zonnepanelen". Hierin vind je een stap voor stap uitleg van wat er nu gaat gebeuren.

    Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?

    Algemeen

    Ja, want er moeten ook aanpassingen in de woning gedaan worden. Bijvoorbeeld het plaatsen van de omvormer en het aanpasen van de meterkast.

    Ik heb zonnepanelen laten plaatsen via JOOST. Ik heb een (technische) vraag. Bij wie moet ik zijn?

    Algemeen

    Via monitoring houdt 365zon in de gaten hoeveel stroom jouw zonnepanelen opbrengen. Wanneer dit minder is dan verwacht, dan nemen zij vanzelf contact met je op. Je hebt hier zelf dus geen omkijken naar.

    Heb je alsnog een (technische) vraag over jouw zonnepanelen? Neem dan contact op met 365zon. Zij zijn op werkdagen tussen 09.00 en 17.30 uur bereikbaar via 040 304 60 98 of stuur een e-email: zonnepanelen@365zon.nl.

    Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst of al liggen?

    Algemeen

    Ja, je kunt dit zelf doorgeven aan je energieleverancier en je voorschot bedrag verlagen.

    Er zijn zonnepanelen op mijn dak gelegd. Moet ik mijn zonnepanelen zelf aanmelden bij Enexis?

    Algemeen

    Zijn je zonnepanelen net geplaatst? Dan hoef je dit niet zelf te doen.

    Zijn je zonnepanelen een tijd terug geplaatst? Dan kan het zijn dat Enexis je een brief stuurt met het verzoek je installatie aan te melen.  Hieronder lees je hoe je dit doet.

    1. Ga naar www.energieleveren.nl.
    2. Vul jouw adresgegevens en de laatste 6 tekens van je meternummer in.
    3. Vul je contactgegevens in en bevestig je e-mailadres.
    4. Vul de gegevens van jouw zonnepanelen in.

    De gegevens van je zonnepanelen:

    • AC- of uitgangsvermogen omvormer in kiloWatt (kW): 5 panelen = 1.5 kW en 6 panelen = 2 kW
    • Aantal zonnepanelen: 5 of 6 panelen
    • Vermogen per zonnepaneel in Wattpiek (Wp): 360 WP
    • Merk omvormer: Goodwe
    • Type omvormer 5 panelen = GW1500XS en 6 panelen = GW2000XS
    • Aanwezigheid elektriciteitsopslag: Niet aanwezig
    • Datum inbedrijfname: vul hier de datum in waarop de zonnepanelen geplaatst zijn. 

    Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?

    Algemeen

    Dat zie je in een app op je mobiele telefoon. Hierover vertelt 365zon je meer wanneer zij de zonnepanelen plaatsen.

    Ik heb zonnepanelen. Moet ik hiervoor een verzekering afsluiten?

    Algemeen

    Zijn de zonnepanelen geplaatst via Woonstichting JOOST? Dan zijn deze verzekerd via de opstalverzekering van JOOST. Heb je zonnepanelen zelf laten leggen? Dan regel je de verzekering zelf. Dit gaat via je inboedelverzekering. Sluit een inboedelverzekering ‘met huurdersbelang’ af. Dan is alles meeverzekerd wat je op eigen kosten aan je huurwoning verandert.

    Moet ik de zonnepanelen schoonmaken?

    Algemeen

    Nee, dat is niet nodig en ook niet toegestaan. Schoonmaken brengt risico op schade met zich mee. Daarnaast zit er een laagje op de panelen waardoor ze bij een regenbui weer schoon regenen.

    Wanneer je zonnepanelen laat plaatsen via JOOST, dan houdt 365zon dagelijks de opbrengst van jouw panelen in de gaten. Zien zij dat de zonnepanelen onderpresteren. dan neemt 365zon contact met je op om te beoordelen wat het probleem is. Presteren de zonnepanelen minder doordat ze vervuild zijn, dan laten wij de panelen schoonmaken.

    Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?

    Algemeen

    Zijn jouw zonnepalen via JOOST geplaatst door 365zon? Dan bel je naar 040 304 60 98. Of stuur een e-mail: zonnepanelen@365zon.nl.

    Je kunt hier geen storingen melden van zonnepanelen die jouw eigendom zijn.

    Er zit een vogelnest onder mijn zonnepanelen, wat moet ik doen?

    Algemeen

    Vogelnesten onder zonnepanelen kunnen geen kwaad. Er zijn geen gevallen bekend waarin vogelnesten onder zonnepanelen voor onveilige situaties hebben gezorgd. Daarom voeren wij geen werkzaamheden uit om eventuele nesten te verwijderen. Wat ook meespeelt is dat het verboden is om vogelnesten tijdens het broedseizoen te verwijderen.

    Plaatsen jullie ook zonnepanelen op hoogbouw?

    Algemeen

    Jazeker! Op verschillende appartementencomplexen liggen al zonnepanelen. De stroom die we hiermee opwekken, is bestemd voor de algemene ruimtes van deze gebouwen. Bewoners betalen daardoor minder servicekosten.

    In de toekomst willen we op nog veel meer hoogbouwdaken zonnepanelen leggen. Hiervoor moeten we eerst controleren op welke daken dit mogelijk is. Totdat we dit weten, plaatsen we geen nieuwe zonnepanelen op appartementencomplexen.