onderhoud door ons

Wij vinden het belangrijk dat je fijn woont in een goed onderhouden woning. Daarom voeren we regelmatig onderhoud uit. Van kleine opknapbeurten tot grote verbouwingen, en alles daar tussenin. We laten het je altijd ruim van tevoren weten als we onderhoud komen uitvoeren. Hieronder vind je de veelgestelde vragen over het onderhoud dat wij uitvoeren. 

Veel gevraagd over onderhoud door ons

Er lopen mensen namens JOOST rondom mijn woning in verband met een opname of inspectie. Klopt dit?

Algemeen

Dit kan kloppen. Voorafgaand aan onderhoudswerkzaamheden komen er een aantal aannemers langs in de wijk. Zij bekijken de huidige situatie, zodat ze een prijs kunnen maken voor hun werk. Dit heet een opname of inspectie. Hieronder lees je wat je mag verwachten:

  • Wanneer alleen de buitenkant van het complex geïnspecteerd hoef te worden, dan ontvang je hierover geen brief.
  • Wanneer woningen steeksproefgewijs geïnspecteerd worden, dan ontvang je geen brief. De persoon aan de deur kan wel altijd een brief overleggen, waarin JOOST toestemming hiervoor geeft. Bij al onze partners is bekend dat ze zich moeten kunnen identificeren bij opname. Je mag hier altijd naar vragen!
  • Wanneer iedere woning geïnspecteerd moet worden, dan ontvang je vooraf een brief van de onderhoudspartij.
  • Wanneer jouw woning energiezuiniger is gemaakt, dan wordt jouw woning bezocht door een extern adviseurbureau. Zij stellen het energielabel opnieuw vast. Hiervan ontvang je vooraf een brief.

Iedereen die bij jou aan de deur komt namens JOOST, kan zich legitimeren. Hij/zij heeft een identiteitsbewijs bij zich of een brief dat hij namens ons werkzaamheden komt uitvoeren. Vertrouw je de situatie niet? Laat de persoon niet binnen en neem contact met ons op via 088 008 1400.

Er wordt binnenkort onderhoud aan mijn woning gedaan. Hoe gaat dat in zijn werk?

Algemeen

In de meeste gevallen komen er eerst een aantal aannemers langs in de wijk. Zij bekijken de huidige situatie, zodat ze een prijs kunnen maken voor hun werk. Soms moeten ze hiervoor bij een aantal woningen binnen kijken. Je krijgt hierover eerst een brief. Vraag de persoon die bij je aan de deur staat gerust om een legitimatie.

Onze medewerkers of medewerkers van de bedrijven die wij inhuren kunnen altijd een identiteitsbewijs laten zien. Vertrouw je het niet? Bel ons dan.

Zodra bekend is welke werkzaaheden we gaan uitvoeren en welke aannemer dit voor ons gaat doen, krijg je van ons een brief. Hierin vind je ook de planning, informatie over wat wij van jou verwachten en waar je terecht kunt met vragen.

Ik ben niet thuis op de dag dat jullie onderhoud aan mijn huis willen uitvoeren. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

Probeer eerst of iemand in jouw omgeving op dat moment in de woning aanwezig kan zijn. Bijvoorbeeld familie, vrienden of buren. Lukt dat niet? Neem contact op met de contactpersoon van de aannemer met wie je de afspraak hebt gemaakt. Met hen kun je een nieuwe afspraak maken.

Als jullie onderhoud uitvoeren, kunnen jullie dan meteen een paar andere klachten oplossen?

Algemeen

Het is niet altijd mogelijk dat de aannemer die bij jou onderhoud uitvoert, ook de andere klachten kan oplossen. Meld je reparatieverzoeken daarom altijd bij ons. Dan kijken wij wie de klacht op kan lossen. Klik hier om je reparatieverzoek door te geven. Of bel ons: 088 008 1400.

Waarom wijzigt de planning tijdens uitvoering?

Algemeen

Er kunnen veel oorzaken zijn. Bijvoorbeeld weersomstandigheden of onvoorziene omstandigheden. Wij doen ons best om je zo goed mogelijk te informeren over eventuele wijzigingen.

Wat is planmatig onderhoud?

Algemeen

We voeren periodiek diverse onderhoudswerkzaamheden uit, zodat je bij ons fijn woont. Dit heet planmatig onderhoud. Jaarlijks stellen we vast welke woningen toe zijn aan bijvoorbeeld een nieuwe CV-ketel, dakbedekking of schilderwerk. Deze werkzaamheden voeren we altijd bij meerdere woningen tegelijk uit, meestal per straat of woonblok.

Het planmatig onderhoud leggen we vast in een planning, waarbij wij onze bewoners op tijd informeren over de geplande werkzaamheden. Zo weet je wat je van ons mag verwachten.

Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?

Algemeen

Onze richtlijn is dat we een cv-ketel na ongeveer 18 jaar vervangen. Alleen als de technische staat erg slecht is vervangen wij jouw ketel eerder. Dit bepaalt de onderhoudsmonteur. Die komt elke twee jaar langs om jouw cv-ketel schoon te maken en na te kijken.

Hoe vaak controleren jullie mijn verwarmingsketel?

Algemeen

Wij doen het onderhoud aan de verwarmingsketels niet zelf. Een onderhoudsbedrijf doet dit voor ons. Zij controleren jouw ketel elk jaar, of een keer per 2 jaar. Dit is afhankelijk van de soort ketel die je hebt. Je krijgt hierover van tevoren bericht.

Kunnen jullie het klein onderhoud voor mij doen?

Algemeen

Wij werken samen met onderaannemers die reparaties voor jou uitvoeren. Zelf ben je ook verantwoordelijk voor het onderhoud van jouw woning. In de folder ‘Wie doet wat?’ vind je een overzicht van kleine reparaties in jouw woning. En wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo weet je altijd precies wie de reparatie uitvoert en betaalt.

Welke woningverbeteringen kan ik bij jullie aanvragen?

Algemeen

Indien jouw woning geschikt is, kun je zonnepanelen aanvragen. Klik hier voor meer informatie.

Kan mijn keuken, badkamer of toilet worden vervangen?

Algemeen

Wij vervangen keukens, badkamers en toiletten tijdens groot onderhoud. Alleen als de technische staat erg slecht is, vervangen wij eerder. Ben je van mening dat dit het geval is? Neem dan contact met ons op via 088 008 1400. Dan komt de opzichter langs om dit te beoordelen. Onze richtlijn is dat keuken na 20 jaar worden vervangen, badkamers en toiletten na 30 jaar.

Kunnen jullie een tweede toilet in mijn woning plaatsen?

Algemeen

Of dit mogelijk is verschilt per woning. Je kunt dit aanvragen door een e-mail te sturen naar welkom@wonenbijJOOST.nl of te bellen: 088 008 1400.

Hoe lang duurt het voor ik iets hoor over mijn aangevraagde woningverandering?

Algemeen

Je hoort van ons binnen 10 werkdagen. Spoedgevallen behandelen we eerder.

Wat is groot onderhoud?

Algemeen

Dit zijn de werkzaamheden die wij uitvoeren om woningen te onderhouden. Dit kan onderhoud aan de installaties zijn, schilderwerk, maar ook renovatie en verduurzaming.

Wanneer is mijn huis aan de beurt voor (groot) onderhoud?

Algemeen

In een plan voor meerdere jaren leggen wij vast waar en wanneer we groot onderhoud uitvoeren. Zodra jouw woning aan de beurt is, krijg je een persoonlijk bericht over de werkzaamheden.

Is jouw woning nog niet aan de beurt? Klein onderhoud voeren we uiteraard wel gewoon uit. Een reparatieverzoek kun je hier melden. 

Je kunt ook zelf energie besparen. Door bijvoorbeeld beter op je energieverbruik te laten en subsidie of compensatie aan te vragen bij de gemeente. Alle informatie hierover lees je hier. 

Verwacht je vanwege de gestegen energieprijzen in geldproblemen te komen? Blijf er dan niet mee rondlopen en trek aan de bel. Wij helpen je graag!

Ik wil niet dat er groot onderhoud aan mijn woning wordt uitgevoerd. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

Dit meld je bij de projectleider of de projectconsulent.

Regelen jullie vervangende woonruimte wanneer er groot onderhoud aan mijn woning wordt uitgevoerd?

Algemeen

Tijdens de werkzaamheden kun je in de woning blijven. Zijn er bijzonderheden waardoor dit niet kan? Geeft dit dan aan bij de projectleider of projectconsulent.

Moet ik betalen voor onderhoud?

Algemeen

Meestal zijn de kosten voor onderhoud voor onze rekening. In sommige gevallen staat hier een maandelijkse huurverhoging tegenover. Bijvoorbeeld als we een warmtepomp of zonnepanelen plaatsen. Je bespaart dan namelijk op je energierekening. Ook voor bouwkundige verbeteringen, zoals het plaatsen van een tweede toilet, vragen wij een huurverhoging. We vertellen je altijd hoeveel jouw huur omhoog gaat, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik ben niet tevreden over de kwaliteit van het onderhoud. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

Dat is vervelend. Meld je klacht als eerste bij de uitvoerder. Komen jullie er samen niet uit? Meld je klacht dan bij de opzichter van JOOST. Samen bekijken we hoe we de klacht op kunnen lossen.